دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1399 - 14:48
رستمی:

۱۰ هزار استاد در حال پژوهش بر مسائل کشور، ظرفیت مغفول‌مانده نظام هستند

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اساتید جریان اثرگذار در حل مسائل کشور هستند.
کد خبر : 524295
3490059.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه‌ای پیرامون تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم و نظام جمع سپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز در دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.


حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در این جلسه به صورت مجازی در جمع اساتید، مسئولان دفاتر نهاد، روسای دفاتر استانی نهاد رهبری هستیم و فرصتی است که در خصوص جلسات و دفاتر هم اندیشی اساتید بازخوانی داشته باشیم.


وی افزود:  دفتر هم‌اندیشی اساتید با اهداف ارزشمندی در دانشگاه‌ها تاسیس شده است. از جمله این اهداف ایجاد فضای انتقال دیدگاه‌های اساتید دانشگاه‌ها به‌عنوان قشر متفکر جامعه و ایجاد فضایی برای حضور علما در جمع اساتید و افزایش گفتمان‌های دینی راه‌اندازی شده است.


رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دفاتر هم‌اندیشی اساتید سال‌های اخیر برکات زیادی برای دانشگاه‌ها داشته و جلسات ارزشمندی در دانشگاه‌ها برگزار شده است.


اساتید ظرفیت ارزشمند و مغفول مانده نظام


حجت‌السلام رستمی خاطرنشان کرد:  ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و ۱۰ هزار استاد در حال پژوهش مسائل علمی کشور ظرفیت ارزشمند و ظرفیت مغفول مانده نظام محسوب می‌شوند.  از همین رو چشم انداز بالاتری برای دفاتر هم اندیشی در دانشگاه‌ها در نظر داریم. این دفاتر می‌توانند در فضای اجتماعی کشور نقش آفرین باشند. ازهمین رو لازم است شبکه اساتید دانشگاه ها تشکیل شود که یک جریان اثر گذار حل مسئله داشته باشیم.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه ظرفیت دفاتر هم‌اندیشی اساتید یک گنجینه عظیم پیشروی تمامی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور می‌دانیم، گفت: ۱۰ هزار استاد تحصیل کرده و دغدغه‌مند در فضای علمی وجود دارند که ظرفیت ارزشمندی است.


وی ادامه داد: از همین رو در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه چشم‌انداز بالاتری برای دفاتر هم اندیشی اساتید در نظر دارد. دفاتر هم‌اندیشی اساتید می‌توانند یک نهاد مدنی نه‌تنها در حصار دانشگاه بلکه در فضاهای اجتماعی نقش آفرینی کنند.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دفاتر هم‌اندیشی اساتید می‌توانند مورد توجه اساتید دانشگاه قرار گیرد و این دفاتر می‌توانند تامین‌کننده فضا برای احصای چالش‌های کشور باشند و آن‌ها را به مجموعه‌های تصمیم‌گیر منتقل کنند.


وی  افزود: اکنون نیاز به شکل گیری شبکه هم اندیشی اساتید وجود دارد‌.  مجموعه اساتید باید به شوراهای تخصصی  هم‌اندیشی مجموعه های تصمیم ساز کشور تبدیل شوند. این شوراها باید در کنار نماینده مراکز پژوهشی کشور از جمله مرکز پژوهشی مجلس شورای اسلامی و دیگر تصمیم گیرندگان و مدیران کشور قرار گیرد.


حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد: مقام معظم رهبری چهاردهم خرداد ماه امام خمینی(ره) را امام تحول نامیدند و بر ضرورت نگاه تحولی برای حل مسائل کشور تاکید کردند.


تحول آفرینی بدون نگاه تحولی میسر نمی‌شود


وی ادامه داد:  عقب‌ماندگی‌های کشور در دو قرن اخیر توسط جریان استبداد منجر شد که ما با آنچه که باید باشیم فاصله زیادی داریم؛ برای رسیدن به نقطه ایده‌آل خود باید از راه های میانبر استفاده کنیم. پیدا کردن این راه ها نیازمند نگاه تحولی است. تحول آفرینی بدون نگاه تحولی میسر نمی‌شود. 


لزوم نگاه واقع‌بینانه در برنامه هفتم توسعه


برنامه هفتم توسعه کشور یک برنامه مهمی است که در این برنامه باید با یک نگاه واقعی بینانه تر به مسائل کشور نگاه کند. دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور می‌خواهد از تمامی ظرفیت‌های علمی کشور استفاده کند که باید از این امر به عنوان یک تحول یاد کرد. مسئولان دفاتر هم اندیشی اساتید باید از این رویکرد استقبال کنند و از این فضا برای ارائه دستاوردهای دانشگاه جامع بهره ببرند.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

برچسب ها: مصطفی رستمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته